Skip to content

Kierrätysasteen nostaminen ja halu kehittää jätehuoltoa olivat perusta Meira Novan ja Remeon alkuvuodesta 2024 alkaneelle yhteistyölle. Molemminpuolinen panostus jätehuollon kehittämiseen heti ensi hetkestä alkaen on tuonut hienoja tuloksia kierrätysasteen nousuna ja samaan aikaan jätehuollon kustannuksia on pystytty laskemaan. Vastuullisuus on tärkeä yhteistyötä ohjaava tekijä.

Logistiikkakeskuksen kierrätystavoite saavutettiin muutamassa kuukaudessa

Halusimme kumppanin, joka veisi toimintaamme eteenpäin ja auttaisi meitä olemaan parempia, sillä omin avuin oli haastavaa löytää keinoja saavuttaa kierrätystavoitettamme. Meillä on sisäinen halu kehittyä jatkuvasti kierrätys- ja vastuullisuusasioissa”, luonnehtii Meira Novan laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Susanna Viitaniemi yhteistyön aloitusta.

80 %:iin asetettu kierrätysastetavoite ylitettiin jo toukokuussa; 67 %:in lähtötasosta kierrätysaste nousi 83 %:iin vain parissa kuukaudessa. Maaliskuussa alkanutta yhteistyötä edelsi alkuvuodesta tehty jätehuollon katsastus, jonka pohjalta luotiin suunnitelma Meira Novan jätehuollon kehittämiselle ja tarvittaville konkreettisille kehitystoimenpiteille. Myös jätehuollon kustannukset laskivat Meira Novalla, kun entistä suurempi osa jätteistä saadaan nyt kiertoon uusioraaka-aineiksi. Aiemmin sekajätteeseen päätyi paljon muovipakkauksia, joiden erilliskeräystä muutosten myötä tehostettiin.

Keräysastioita ja astiatarroja päivitettiin meille paremmin sopiviksi. Keräyspistettä, jonne ympäri logistiikkakeskustamme erilliskerätyt jätteet kootaan, päivitettiin myös ja lopputulos on komea. Lisäksi Remeo koulutti henkilökuntaamme lajittelemaan syntyvät jätteet uuden ohjeistuksen mukaisesti”, kertoo Mika Tanskanen, Meira Novan turvallisuus- ja kiinteistöpäällikkö, tehdyistä muutoksista. ”Meidän tahtotilamme oli selkeä ja samoin Remeon tapa toimia. Selvästi kehitystä vaatineet asiat oli siten helppo korjata. Nyt perusasiat ovat kunnossa ja voimme jatkaa kehittämistä”, jatkaa Viitaniemi.

Meira Novan jätteiden kierrätyspiste, jossa on jäteastioita ja kylteissä lukevat jätejakeiden nimeet

Meira Novan jätteiden keräyspisteen opastuksia parannettiin ja selkeytettiin. Kuva: Meira Nova

Jätehuollon katsastuksessa tarkastellaan käytänteitä ja johtamista

Meira Novalle tehtiin jätehuollon katsastus ennen jätehuoltopalveluiden alkua, jotta yhteistyön aloitus ja haltuunotto olisivat mahdollisimman sujuvia. Jätehuollon katsastus on asiakkaalle tehtävä kokonaisvaltainen jätehuollon kehitysprojekti, jossa käydään läpi asiakkaan jätehuollon nykytila toiminnallisuuksien ja johtamisen näkökulmasta. Selvitämme asiakkaan yritystoiminnassa syntyvät jätejakeet, niille parhaat keräys- ja lajittelutavat sekä lajitteluohjeet ja opasteet. Perehdymme asiakkaan jätehuollon toimintaohjeisiin, tavoitteisiin ja mittareihin, ja huomioimme työturvallisuuden ja jätelain vaatimukset.

Yhteistyön aloitus oli hyvä, tutustuitte etukäteen logistiikkakeskukseemme. Remeon Timi työskenteli todella hyvällä asenteella ja oli perusteellinen ja asiantunteva. Teimme hänen kanssaan kierroksia toimitiloissamme useamman kerran. Timi ajatteli asioita meidän näkökulmastamme: kuinka saisimme kierrätyksen toimimaan mahdollisimman hyvin juuri meillä Meira Novalla”, kehuu Tanskanen katsastustyötä.

Meira Novalla on suhtauduttu kehitysehdotuksiin avoimesti ja asiantuntijuuteemme luottaen. He ovat olleet aktiivisesti mukana ja toteuttaneet ehdotukset nopealla aikataululla, mikä on yksi syy hyviin tuloksiin. Katsastusraporttiin kootut toimenpide-ehdotukset perustuivat paikan päällä tehtyihin havaintoihin ja datan pohjalta tehtyihin laskelmiin. Sisällytimme raporttiin mukaan kustannusarvioita niin muutoksen vaatimasta kustannuksesta kuin saavutettavista hyödyistä. Muutokset eivät vaatineet asiakkaalta suuria alkuinvestointeja”, kertoo katsastuksen toteuttanut Timi Sappinen, Remeon kiertotalouskoordinaattori.

Yhteistyö jatkuu Meira Novan vastuullisuus- ja ympäristötavoitteita tukien

Meira Novan vastuullisuus- ja ympäristötavoitteisiin kuuluvat muun muassa vastuullisuuden lisääminen, kiertotalouden edistäminen, toiminnan päästöjen vähentäminen ja arvoketjun hallinta. Näitä tavoitteita edistetään Remeon ja Meira Novan välillä panostamalla työturvallisuuteen, kierrätysasteeseen, ympäristöjäljen pienentämiseen ja yhteistyön kehittämiseen. Kehityssuuntaa seurataan säännöllisesti yhteisissä tapaamisissa, joissa käydään läpi niin strategisen tason tavoitteita kuin operatiivista arjen sujuvuutta.

Työturvallisuus on meille molemmille yhteinen tavoite. Pienempi ympäristöjalanjälki on puolestaan mahdollista saavuttaa puristinajoja optimoimalla, lajittelun oikeellisuutta parantamalla ja materiaalihyödyntämistä lisäämällä. Olemme hyvässä matkassa kohti asiakkaan kestävyystavoitteita”, kuvaa asiakassuhdetta Kirsi-Marja Frank, Remeon avainasiakaspäällikkö.

Kun on osaava kumppani, on ympäristöhuollon vaatimukset helppo täyttää. Remeolta saatava raportointi on ajantasaista ja näemme niistä toimintaamme kuvaavat trendikäyrät, joista saamme etua. Tapaamiset puolestaan on ennakolta aikataulutettu, mikä on hyvä”, kiteyttää Viitaniemi.

Meira Nova lyhyesti

– Meira Nova on Suomen johtavia foodservice-alan tukkukauppoja, jonka asiakkaina ovat ravintolat, hotellit, henkilöstöravintolat ja suurkeittiöt ympäri Suomen.
– Meira Nova on osa S-ryhmää, ja logistiikkakeskus sijaitsee Tuusulassa
– Laaja tuotevalikoima sisältäen elintarvikkeita ja non food -tuotteita.
– Lue lisää Meira Novasta https://www.meiranova.fi/

Meira Nova