Skip to content

Remeon uudet kuljettajat kasvavat ammattiinsa räätälöidyn koulutuksen kautta. Tämä tie ei hevin heilahtele suhdanteiden tai muiden tuulien myötä, vaan vie vakaasti kohti pitkäaikaista työsuhdetta. Näitä ympäristöhuoltoalan ammattilaisia tarvitaan joka ikinen päivä. 

Remeo toteutti uusien ympäristöhuoltoalan kuorma-autokuljettajien rekrytoinnin yhteistyössä TTS Työtehoseuran kanssa. Erityisen hyvä uutinen kouluttajien koulutuksessa oli se, että jokainen koulutukseen valittu ja sen suorittanut päätyi vakituiseen työsuhteeseen.

”Logistiikka-alalla on kuljettajista aika-ajoin krooninen pula, johon saamme helpotusta TTS:n kautta. Yhteistyössä pystymme kohdentamaan rekrytointia nimenomaan omiin tarpeisiimme jätehuoltopuolella”, Remeo Oy:n yksikönpäällikkö Antti Laaninen sanoo. Tavoitteena oli kouluttaa 12 uutta ympäristöhuoltoalan ammattilaista eli kuorma-autonkuljettajaa.

Koko yhteiskunnan voimavara

Kuljettajan työ on pääsääntöisesti ajamista, mutta työn merkitystä ajatellen myös paljon muuta. Jätehuolto kuuluu yhteiskunnan peruspalveluihin, jotka on järjestettävä myös poikkeusoloissa ja joista on säädetty valmiuslailla. Työtä tehdään suhdanteista ja pandemioista huolimatta. ”Jätehuollon kuljettajat ovat koko yhteiskunnan voimavara. Ilman heitä jäte ei kulje. Haluamme panostaa uusien ja alasta kiinnostuneiden kuljettajiemme valintaan ja heidän koulutukseensa tarjoamalla hyvän työpaikan ja kilpailukykyisen palkan”, Laaninen sanoo.

”Kuljettajat ovat tärkein resurssimme. Työn merkitystä ei ehkä huomaa silloin, kun kaikki toimii ongelmitta, mutta jos työtä ei tehtäisi, sen huomaa nopeasti. Vaikka korona-aika toi monelle mahdollisuuden tehdä töitä etänä, kuljettajat tekevät työnsä aina livenä”, Laaninen tuumii.

Ajoa, askeleita ja lehmän hermoja

Uusien kuljettajien tarve aktivoitui, kun Helsingin Seudun ympäristöpalveluiden (HSY) kilpailutuksen myötä avautuu uusia urakoita Itä-Helsingin alueella maaliskuusta 2022 alkaen.

”Kuljettajien urapolku kohdistetaan uusien kohteiden tarpeisiin aluetuntemusta korostaen. Koska uudet työpaikat löytyvät Itä-Helsingistä, myös koulutus toteutetaan tulevien urakoiden alueilla ja reiteillä niiden erityispiirteet huomioiden”, Laaninen kertoo.

Työ kuljettajana edellyttää 21 vuoden ikää ja vähintään B-ajokorttia, mutta asenne ja halu oppia uutta vievät pidemmälle kuin kokemus. Merkityksellistä työtä siivittää kilpailukykyinen palkkausjärjestelmän ohella etenemismahdollisuudet. Laanisen mukaan iso osa työnjohtajista on entisiä kuljettajia. Yksi muukin asia on varma: kunto kasvaa työtä tehdessä.

”Taajaan asutulla alueella kertyy työvuoron aikana noin 200-300 nousua ja laskua autosta sekä keskimäärin 15 000 ja parhaimmillaan jopa 30 000 askelta. Helsingin keskustan kapeilla kaduilla ajaville kuljettajille etua on myös lehmänhermoista”, Laaninen sanoo hymyillen.

Koulutus päättyy työsuhteeseen

Koulutukseen sisältyi kymmenen päivän Remeo Oy:lle räätälöity kartoitusjakso, jonka aikana esiteltiin yritystä sekä tutustuttiin työhön käytännössä.

”Tavoitteena on löytää hakijoista ne alasta ja työstä aidosti kiinnostuneet sekä opiskelusta motivoitunet henkilöt, joista tulee uusia remeolaisia”, asiakkuuspäällikkö Marko Peräkylä TTS Työtehoseurasta sanoo.

Kartoitusjaksolta siirryttiin rekrykoulutukseen, jonka jälkeen osallistujilla oli mahdollisuus työllistyä oppisopimuksella Remeo Oy:n palvelukseen. Kuljettajien koulutus sisältää teoriaopintojen ohella mm. ajokorttikoulutuksen tarvittaessa BC-luokkaan, ennakoivaa ajamista, ajoneuvotekniikkaa, teoriaa sekä ensiapuun, tieturvaan ja työturvallisuuteen liittyviä asioita. ”Tämä koulutus on aito kanava hankkia vakituinen työpaikka”, Peräkylä vahvistaa.

Työturvallisuus tähtää nollaan tapaturmaan

Koulutuksen, palkkauksen ja etenemismahdollisuuksien ohella tärkeä asia kuljettajien työssä on työturvallisuus. Tavoitteena on nolla tapaturmaa, mutta kun tehdään fyysistä työtä isojen koneiden ja painavien astioiden kanssa välillä haastavissakin olosuhteissa, työturvallisuus on läsnä päivittäin.

”Kannustamme työntekijöitä tekemään turvallisuushavaintoja ja tuomaan kehitysideoita esiin niistä palkitsemalla. Näin pystymme taklaamaan vaaran paikat ja kehittämään jatkuvasti työturvallisuuttamme”, Laaninen sanoo. Luonnollisesti työntekijöillä on käytössään hyvät työvälineet sekä asianmukaiset työvaatteet, kuten varrelliset turvakengät, hanskat, huomiovaatteet sekä kypärät ja suojalasit, mikäli käytetään nostolaitteita.

”Meillä kuljettajat myös osallistuvat töiden ja reittien suunnitteluun, sillä kentältä löytyy paras ammattitaito”, Laaninen toteaa.

Kuljettajan työ on pääsääntöisesti ajamista, mutta työn merkitystä ajatellen myös paljon muuta.