Skip to content

Autoliike ja autohuolto tuottavat melkoisen määrä jätettä päivittäin. Lappeenrannan Auto Suni Oy:n lukema liikkuu vuosittain noin 100 000 tonnissa. Tämän moninaisen jätekuorman taklaamisessa on otettu mittava harppaus hyvässä yhteistyössä Remeo Oy:n kanssa.

“Kyllä nyt tuntuisi pahalta palata vuosien takaiseen lajittelutoimintaan. Kaukaiselta tuntuvat nuo ajat”, huoltopäällikkö Marko Halinen tuumii.

Luonnollisesti talossa lajiteltiin jätteitä jo aiemminkin jäte- ja ympäristönsuojelulainsäädännön mukaisesti, mutta paljon on muuttunut sen jälkeen, kun yhteistyö aloitettiin Remeo Oy:n vuonna 2016.

Noin 100 000 tonnin jätepottiin mahtuu paljon: sekajätettä, energiajätettä, puuta, pahvia, tuulilaseja, kierrätyspaperia, tietosuojapaperia, metallia, muovia ja biojätettä. Lisäksi kertyy vaarallisia jätteitä, kuten öljynerotuskaivolietettä ja autokorjaamolta tulevia liuotinjätteitä, maaleja, aerosoleja, öljynsuodattimia, akkuja, jäähdytinnestejätettä, kiinteitä öljyisiä jätteitä ja voiteluöljyjä.

Lajittelu on nyt yhteinen tapa toimia

Talousjohtaja Suvi Viljanen on enemmän kuin tyytyväinen jätehuollon kolmessa vuodessa ottamaan harppaukseen. Lappeenrannan ohella yhteistyötä tehdään myös Auto-Sunin muissa toimipaikoissa Imatralla, Kotkassa ja Kouvolassa.

”Yhteistyön aluksi kartoitimme eri toimipisteiden tarpeet ja laitoimme isot linjat kuntoon. Kun lajittelun kanssa päästiin alkuun, 600-litraiset astiat täyttyivät kertaheitolla. Jätteiden määriä ja lajittelua seurataan koko ajan ja korjausliikkeitä tehdään tarpeen mukaan. Yhteistyö kehittyy vuosi vuodelta”, Suvi sanoo.

Suvi ja Marko korostavat lajittelun helppoutta. Jos jäteastia on matkan päässä, se saattaa jäädä käyttämättä ja jäte viemättä. Kun lajittelu on tehty sujuvaksi, se hoituu käden käänteessä työn lomassa työtä hidastamatta.

”Olemme opetelleet henkilökunnan kanssa lajittelua yhdessä. Homma sujuu, kun on hyvät ohjeet ja tahtotila kohdillaan. Lajittelusta on tullut meille yhteinen tapa toimia”, Suvi sanoo.

”Kukaan ei ole sanonut, ettei tässä olisi mitään järkeä. Päinvastoin ajatellaan, että näinhän tämän pitääkin olla. Lajitteluinto on kasvanut koko ajan ja sitä on viety tuliaisina myös kotiin”, Marko lisää.

Sekajätteeseen vain lakaisupölyt lattialta

Kehittyneen jätehuollon ansiosta jätekulut ovat Suvin mukaan pienentyneet merkittävästi, vaikka jätteen volyymi on pysynyt suunnilleen ennallaan. Jätteiden joukkoon mahtuu myös rahanarvoista, kierrätettävää materiaalia, kuten romumetallia.

”Taloudellisten näkökulmien ohella korostuu ympäristönäkökulma. Haluamme toimia vastuullisesti ja kantaa kortemme kekoon ilmastotalkoissa. Jokainen teko ratkaisee”, Suvi toteaa.

Yhtenä ilahduttavana ja erityisen suuren loikan tehneenä asiana Suvi ja Marko nostava esiin sekajätteen määrän, joka on kutistunut kiitettävästi.

”Enää sekajätettä ei juurikaan synny. Siihen laariin menevät nykyään lähinnä vain lakaisupölyt lattialta”, Marko hymyilee.

Hyvää yhteistyötä yhteistuumin

Auto-Sunilla arvostetaan sitä, että jätehuolto on ”yhdessä hyvässä paketissa”.

“Jätehuolto ei ole meidän ydinbisnestämme, joten voimme olla huoletta, kun asia on ammattilaisten käsissä. On mukavaa, kun jätehuollolla on niin sanotusti kasvot ja meillä on oma yhteyshenkilö, joka tuntee meidät ja tapamme toimia ja joka on helposti tavoitettavissa”, Suvi summaa.

“Remeo on aidosti kiinnostunut siitä, miten asiat hoidetaan. Homma ei jää sanoiksi paperille, vaan mennään sanoista tekoihin. Meillä on yhteinen intressi hoitaa jätehuolto mahdollisimman hyvin. Vuosipalaveri on hyvä käytäntö tarkastella kehitystä ja tehdä tarpeen mukaisia muutoksia”, Marko toteaa.

Remeo Oy:n yksikönpäällikkö Niko Reijola on samaa mieltä: Yhteistyö sujuu hyvässä hengessä yhteistuumin.

“Yhteistyö kattaa lajitteluneuvonnan, jätemääräraportoinnin, jätteiden kuljetuksen ja käsittelyn sekä vuosittaiset kehityspalaverit. Tehdyn työn ansiosta sekajätteen määrää on saatu ilahduttavasti pienennettyä ja jätteiden lajittelua parannettua monin tavoin”, Niko kertoo.

Auto-Suni Oy pähkinänkuoressa

  • Perheyritys Auto-Suni Oy on alueellaan johtava valtuutettu autoliike.
  • Yritys on osa vuonna 1905 perustettua Suni-konsernia. Suni aloitti Etelä-Karjalan ensimmäisen autokaupan jo vuonna 1927.
  • Auto-Suni toimii neljällä paikkakunnalla: Lappeenrannassa, Imatralla, Kotkassa ja Kouvolassa.
  • Yritys edustaa viittä merkkiä: Mercedes-Benziä, Hondaa, Huyndaita, Citroenia ja Škodaa. Vuosittain Auto-Suni myy noin 4000 autoa ja huoltotapahtumia on noin 30 000.
  • Vuonna 2018 Auto-Suni Oy:n liikevaihto oli noin 78 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti noin 115 henkilöä.

Lue lisää

 

Auto Suni