Skip to content

Keskeinen osa Remeon vastuullisuustyötä on oman toiminnan negatiivisten ympäristövaikutusten minimointi. Ympäristökuormituksemme vähentämiseksi panostamme logistiikan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tässä ovat käytössä eri keinot aina kalustoinvestoinneista, kuljettajien ajotapakoulutuksiin sekä dataan pohjautuva toiminnan optimointi. Taloudellisen ajotavan ansiosta olemme säästäneet vuodessa 200 omakotitalon lämmityksen hiilidioksidipäästöjen verran polttoainetta.

Dataan pohjautuvaa toiminnan optimointia toteutamme Maponin kautta, joka on kalustonhallinnan edelläkävijä ja tarjoaa kalustonhallintaratkaisuja paikannuksesta aina reittioptimointiin, polttoaine-, lämpötila- ja ajotapaseurantaan, alkolukkoihin ja kaluston kamerajärjestelmiin saakka.

Remeolla tavoitteena ympäristöä säästävä ajotapa

Vuodelle 2023 olemme asettaneet konkreettiseksi tavoitteeksi nostaa kuljettajien rullauksen 10 prosenttiin. Käytännössä tämä tarkoittaa 10 prosenttia pienempää polttoaineen kulutusta, joka näkyy suurin piirtein samansuuruisena päästöjen vähentymisenä. Rullauksella tarkoitetaan sitä, kun ajoneuvo rullaa vaihde vapaalla.

Päästövähennysten lisäksi rullaus säästää autoa, sillä rajujen jarrutusten määrä vähenee ja renkaat eivät kulu yhtä nopeasti. Tämä näkyy ennen pitkään kaluston korjaustarpeiden vähentymisenä ja sitäkin kautta säästämme luonnonvaroja. Puhumattakaan tietenkin rullauksen vaikutuksesta turvalliseen ja taloudelliseen ajotapaan ja sen vaikutuksesta liikenteeseen ja jalankulkijoihin.

Päästöjä säästävä ajotapa on ollut erityisfokuksessa Remeolla keväästä 2022, mutta sitä on toki seurattu jo ennen tätä. Keväästä 2022 alkaen Remeon keskimääräinen rullausprosentti on noussut ja kehitys on jatkuvasti menossa oikeaan suuntaan. Syksyyn 2023 mennessä parhaat kuljettajat ovat rullaamalla saavuttaneet jopa 30 prosentin rullauslukemia. 30 prosenttia on erinomainen luku, mutta merkittävään polttoainesäästöön päästään jo 15 prosentin rullauksella.

Erityismaininnan hyvästä rullauskehityksestä saa Lahden yksikkömme, jossa jatkuvaa nousua on nähty joka kuukausi ja heinäkuussa koko yksikön rullauslukema oli 10,1%.

Lahden rullauksen kehitys on ollut esimerkillistä.

 

Mihin muuhun panostamme päästöjen vähentämiseksi?

Vaihtoehtoiset käyttövoimat keino vähentää kuljetuspäästöjä

Remeolla otettiin käyttöön kesän 2023 aikana Suomen ensimmäinen sähkökäyttöinen vaihtolava-auto. Tulevaisuuden investointina olemme tilanneet sähköisen pakkaavan jäteauton, joka tullessaan meille tulee olemaan Suomen modernein. Sähköautojen jatkuvan kehityksen ansiosta autossa tulee olemaan uusinta teknologiaa hydrauliikan ohjaukseen, mikä vähentää virrankulutusta. Markkinalla oleviin jäteautoihin verrattuna uutena kätevänä ominaisuutena voimme seurata jäteauton käyttämää virrankulutusta laajemmin, jotta tiedämme paljonko auto kuluttaa sähköä ja osaamme optimoida auton akkukapasiteetin oikein.

Keräämällä käyttökokemuksia sähkökäyttöisestä jäteautosta saamme arvokasta tietoa ja kehitysideoita siitä, miten ja mihin sähkökäyttöistä kalustoa parhaiten käytetään. Sähkökäyttöisen kaluston kehitystä odotellessa olemme keskittyneet kaluston hankinnassa siihen, että uudet dieselkäyttöiset autot ovat vähäpäästöisempiä, kuin aikaisempi kalustomme.

Vaihtoehtoisena käyttövoimana on myös kaasuautot, joita Remeolla on kalustossaan jo viisi prosenttia. Näissä hyödynnetään uusiutuvaa biokaasua.

Logistiikan optimointi

Remeolla tehdään jatkuvasti reititysten kehittämistä, jotta voimme tyhjentää mahdollisimman monta keräilyvälinettä ajettua kilometriä kohden.  Kuljetuksia optimoidaan myös eri toimipisteiden välillä, jotta saamme mahdollisimman suuret kuormapainot sekä voimme hyödyntää meno-paluukuljetuksia. Molemmilla toimenpiteillä pyrimme pienentämään CO2-päästöjä suhteessa kuljetettuihin tonneihin.

Reitityksen optimoinnilla pystymme vähentämään ajettuja kilometrejä jopa yli 10%.

Dataohjautuvuus yhdessä Maponin ajotapaseurannan kanssa

Keräämällä tietoa polttoaineen kulutuksesta, ajoneuvojen kunnosta sekä kuljettajan ajotavasta pystymme katsomaan toimintaamme dataan ja tuloksiin pohjautuen ja siten vähentämään hiilidioksidipäästöjä.

Mikä Mapon? Mapon on kalustonhallinnan edelläkävijä ja tarjoaa kalustonhallintaratkaisuja paikannuksesta aina reittioptimointiin, polttoaine-, lämpötila- ja ajotapaseurantaan, alkolukkoihin ja kaluston kamerajärjestelmiin saakka.

Mapon toteuttaa kaluston polttoaineseurantaa hyödyntämällä yhdistelmiä telematiikkaratkaisuista, joita ovat mm. telemetrialaitteet, polttoainetason anturit, polttoainetankin älylukot ja kalustonhallintaohjelmisto. Näiden laitteistojen avulla ajoneuvoista saadaan reaaliaikaista tietoa, kuten polttoainetaso, tankkaustapahtumat, polttoaineenkulutus ja ajotapa. Helppokäyttöisen käyttöjärjestelmän ansiosta työnjohdon on helppo tehdä tietoon perustuvia päätöksiä minimoidakseen päästöjä ja optimoidakseen polttoainetaloutta Integraatioiden avulla tiedot voidaan viedä myös muihin järjestelmiin hyödynnettäväksi.

Kuljettajien ajotapaseuranta puolestaan tarjoaa tarkkaa tietoa ajokäyttäytymisestä. Ajotapa-analyysi sisältää muun muassa tiedot ekonopeuksista, rullausprosenteista sekä rajuista kiihdytyksistä ja jarrutuksista. Näiden tietojen perusteella kuljettajia voidaan kouluttaa ajamaan taloudellisemmin ja ekologisemmin.

“Tärkeimmät ominaisuudet Remeolle ovat olleet ajotapa- ja polttoaineseuranta sekä ajotavan kehityksen mukanaan tuomat CO2-säästöt. Järjestelmämme totta kai kehittyy jatkuvasti asiakkaita kuunnellen, ja Remeo onkin vuosien varrella ottanut käyttöön myös uusia ominaisuuksia, kuten alkolukkointegraation.” Sales Director Kaj Eklöf Maponilta kertoo.

 

Remeo ja Mapon ovat tehneet yhteistyötä jo vuosien ajan 

Remeo ja Mapon ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2018. Remeon Head of Fleet Juho Annala on tyytyväinen yhteistyöhön ja Maponin käyttöön Remeon arjessa. ”Maponin avulla voimme pisteyttää kuljettajan ajotapaa perustuen mm. rullaukseen sekä vähentää pisteitä mahdollisista ylinopeuksista. Tämä data toimii hyvin pohjana kuljettajien kanssa käytäville keskusteluille, jossa voimme näyttää kuljettajan onnistumiset ja palautteet.” Juho kertookin, että moni kuljettaja ottaa tämän positiivisena haasteena.

”Datan ja rullauksen myötä tankkausväli on harventunut 2 päivästä 3 päivään ja työ sujuu edelleen yhtä sujuvasti”, kuljettajamme Kirkkonummelta kertoo.

“Yhteistyön aloittaminen Remeon kanssa vuonna 2018 oli oikein mielekästä järjestelmällisen projektisuunnitelman ja selkeän vastuunjaon vuoksi. Remeolla oli heti alkuvaiheesta asti halua ja kiinnostusta kehittää Maponin kalustonhallinnan kokonaisuutta vastaamaan mahdollisimman hyvin heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan, ja me Maponilla olemme tietenkin pyrkineet tukemaan heidän visiotaan parhaamme mukaan. Monet alusta asti mukana olleet ihmiset ovat edelleen mukana projektissa, ja yhteistyö on jatkunut hyvin. On hienoa nähdä, kuinka molemminpuolinen sitoutuminen tiiviiseen yhteistyöhön ja kehittämiseen on kantanut hedelmää.” summaa Maponin Chief Operating Officer Antti Korhonen.

Lue lisää Maponista täältä: mapon.fi

Takaisin listaukseen