Skip to content

Huh huh, alkaa jo ilmastopukin lihaksia jomottaa! Viileät kelit, loppuvuoden tiukka työtahti ja kiireinen arki  koettelevat ilmastopukin fysiikkaa. Onneksi hän kuuli reippaalta asiakkaalta tulleet liikuntavinkit ja otti taukojumpan osaksi päivärutiinejaan.

Ilmastopukki liikkuu vikkelästi ikäisekseen mutta kiire ja kova työtahti saavat hänelläkin paikat kiristymään. Toki hän muistaa ergonomian ja työturvallisuuden ohjeistukset, joita Remeo-pöllö hänelle huhuilee tämän tästä, mutta vasta erään asiakkaamme jumppavinkit saivat hänet innostumaan taukojumpasta. Ilmastopukki tekstasi teille Kestävän joulun joulukalenterin seuraajille hyväksi testaamansa liikkeet.

Tavoitteellinen taukojumppa (5 – 15 min)

Vihreä ilmastopukki toivottaa kestävää joulua ja ohjaa Aineeton joululahja -arvontaan

Mikä on paras aineeton lahja, jonka olet saanut tai jonka haluaisit antaa? Katso animaatio YouTube-kanavallamme ja osallistu Aineeton joululahja -arvontaan!

Helppo ja tehokas taukojumppa alkaa hitaasti venyttelemällä. Nouse seisomaan, nosta kädet kohti kattoa ja venytä käsivarsia ylös niin, että selkäkin vähän venyy. Älä pidä kiirettä vaan nautiskele kuin olisit nukkunut 10 tunnin makoisat yöunet. Ota sitten toisella kädellä toisen käden ranteesta kiinni ja venytä sitä ylös ja viistoon pään yli, samalla taivuttaen venyvän käden puoleista kylkeä. Venytys tuntuu siten käsivarren alla siipilihaksessa ja kyljessä asti. Muista venyttää molemmat puolet mutta rauhallisesti, ettei tule siipirikkoa.

Päästä sitten kädet alas voimakkaasti heilauttaen ja puhalla samalla uloshengitys puhahtaen ulos. Päästä samalla ulos painavat ajatukset, niin olo kevenee ihmeellisesti. Toista, jos tuntui mukavalta.

Pyörittele ja ravistele hetki hartioita. Voit vaikka nyrkkeillä ilmaa laskeutuen hitaasti maata kohti ja taas ylös. Pyörittele hetki myös ranteita, molempiin suuntiin.

Nyt jo yläpäästä vetreytyneenä nosta muutaman kerran polvia kohti vatsaa (ei haittaa, vaikka osuisi) ja sitten kantapäitä kohti pakaroita (ei niitäkään haittaa, jos osuu). Pyörittele sitten nilkkoja, molempiin suuntiin. Jos sinulla on paljaat varpaat, koita pari kertaa poimia varpailla jokin pieni esine lattialta. Vaan ei ne varpaat näin keskellä talvea ole työn tohinassa juuri kellään paljaana, joten voit säästää tämän liikkeen sopivaan hetkeen.

Pieni huilitauko ja loppurentoutus

Pane sukat takaisin jalkaan jos otit ne pois. Ota tässä kohdin lasillinen puhdasta vesijohtovettä, jos tunturipurolle on vielä matkaa. Käytä ajatuksesi siellä puhtaan puron varrella ja palaa sitten jumpan pariin. Tee muutama perinteinen twistaus molemmille puolille, ensin vain käsiä ja yläpakkia kiertäen, lantion pysyessä paikallaan. Sitten sama lantiolla niin, että jalat kääntyvät mutta parta pysyy edessä. Pidä polvet hiukan koukussa ja paino matalalla, niin liike ehkä muistuttaa jo twistiä. Kun tämä alkaa sujua, voit kokeilla siirtää painoa jalalta toiselle ja sätkytellä jalkoja ja käsiä niin kuin kunnon tonttujuhlissa ikään.

Ennen kuin twistailu karkaa lapasesta, tee lopuksi vielä rauhoittava liike: Kurota selkä suorana ensin ylös kuten alussa ja vie sitten hitaasti käsiä kohti lattiaa, selkärankaa nikama nikamalta rullaten. Jos vatsa ottaa vastaan, koita ylettää pöllön mitan päähän lattiasta. Älä astu parran päälle. Venytä hetken jalkoja ja selkää näin pää alaspäin. Nouse sitten todella hitaasti ylös. Lopussa kiitos seisoo, olo on ketterä ja rento, ja niin lahjasäkin kanto maistuu taas.

Ilmastopukin tavoite: Kohti aineetonta joulua

Taukojumpasta on paljon iloa, mutta kyllä Ilmastopukki silti toivoo säkkinsä kevenevän. Aineettoman kevyenä se ei aiheuttaisi kiristystä ilmastopukin lihaksissa, vaan hän voisi twistailla työmatkansa kepein askelin. Koita siis keksiä vielä muutama aineeton joululahja ja osallistu arvontaan YouTubessa! Helpotat näin ilmastopukin mieltä ja edistät kestävää kehitystä.

Takaisin listaukseen
Kysy lisätietoja

Yritysasiakaspalvelu ma- pe klo 7.30 – 16.00 ja kuluttaja-asiakaspalvelu ma-ke klo 7.30 – 16.00.